تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 آذر 1401 - 13:26
کد خبر : 36204

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس عنوان کرد:

دارا یکم و پالایش یکم با اصلاح ساختار به یک صندوق نرمال تبدیل شدند

دارا یکم و پالایش یکم با اصلاح ساختار به یک صندوق  نرمال تبدیل شدند
اخبار پولی مالی_ هیات وزیران 20 شهریور ماه سال جاری اصلاحات اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایش یکم را به تصویب رساند. طی تغییراتی که توسط هیات وزیران در اساسنامه این صندوق‌ها اتفاق افتاده ساختار صندوق‌ها تغییر یافته و مدیریت صندوق‌ها از نوع مدیریت غیرفعال به فعال تبدیل شده است.

به گزارش اخبار پولی مالی، علیرضا ناصرپور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اظهار کرد: همچنین به این صندوق‌ها رکن بازارگردان نیز اضافه شده است، عضو هیات مدیره سازمان بورس در جمع اصحاب رسانه به وضعیت فعلی این صندوق‌ها اشاره کرد و آخرین تغییرات رخ داده در این صندوق‌ها را مورد بررسی قرار داد.

وی در جریان نشست خبری در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آخرین وضیعت دارایکم و پالایش یکم به کجا رسیده است گفت:«ساختار ایجاد این صندوق‌ها از ابتدا مناسب نبوده است به همین سبب در مصوبه‌ای که اصلاح اساسنامه این صندوق‌ها را ابلاغ می‌کرد، تبدیل شدن ساختار صندوق از حالت غیرفعال به حالت فعال با رکن بازارگردانی که قادر به صدور و ابطال باشد اعمال شد، این اتفاق در حال حاضر عملیاتی شده است.»

ناصرپور در خصوص آخرین وضعیت صندوق پالایش یکم ادامه داد:«به تازگی در مجمع صندوق پالایش یکم این موارد تصویب شده است و بازارگردان نیز برای این صندوق انتخاب شده است و یکی دو هفته نیز از فعالیت بازارگردان این صندوق می‌گذرد. تامین سرمایه نوین به عنوان بازارگردان پالایش یکم انتخاب شده است. بازارگردانی در هفته‌های اخیر انجام ‌شده است و صدور منابع در صندوق بازارگردانی توسط خود پالایش یکم اتفاق افتاده است که اگر منافعی در حوزه ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری اعمال شود این منافع به صندوق پالایش یکم بازگردد.»

عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد:«در مورد صندوق دارایکم نیز باید در نظر داشت که این صندوق در حال طی کردن فرآیند برگزاری مجمع و انتخاب بازارگردان است که ممکن است این فرآیند به گذر یک بازه زمانی نیازمند باشد البته به احتمال زیاد این موضوع در روزهای آینده به نتیجه خواهد رسید. فرآیند تغییرات مذکور برای این صندوق‌ها فرآیندی زمان‌بر بوده است چرا که اساسنامه این صندوق‌ها که در سال ۹۹ مصوب هیات وزیران بوده است با مشکلاتی مواجه بود و به همین دلیل طبیعی است که تغییرات جدید این اساسنامه نیز باید به تایید هیات وزیران می‌رسید. امیدنامه صندوق نیز مصوبه مشترک سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی است که لازم بود اصلاحات این امیدنامه نیز به تایید هر دو مرجع می‌رسید که یک فرآیند کاری بسیار زمان‌بر بوده است. به این دلیل که ساختار صندوق تحت تاثیر این مصوبه تغییر می‌کرد باعث می‌شد تغییرات به شکلی قابل توجه اعمال شود ولی برخلاف این مسائل این موضوع عملیاتی شده و امکان خرید و فروش دارایی در اختیار مدیر صندوق قرار گرفته است این اتفاق قبلا در صندوق وجود نداشت به علاوه این اجازه به بازارگردان نیز داده شده است که صدور و ابطال را در واحدهای این صندوق‌ها اعمال کند. سهام ممتاز صندوق پالایش یکم در اختیار شرکت پالایش و پخش و سهام ممتاز صندوق دارایکم نیز در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی است مجمع این دو صندوق را این شرکت و وزارتخانه برگزار می‌کنند و تصمیماتی که در حوزه انتخاب مدیر، بازارگردان، حسابرس و سایر تصمیمات این چنینی اتخاذ شود، توسط مجمع این صندوق‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.»

ناصرپور با اشاره به کاهش فاصله قیمت و nav واحدهای پالایش یکم گفت:«در حال حاضر و در مدت اعمال تغییرات در صندوقی چون پالایش یکم شاهد آن هستیم که فاصله قیمت و nav واحدها در این صندوق تعدیل شده است ولی اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و این فاصله چه تغییراتی خواهد داشت به توان بازارگردان این صندوق، سیاست‌های مدیر در خصوص مدیریت دارایی و پرتفوی صندوق و همینطور شرایطی که در بازار به وجود خواهد آمد بستگی خواهد داشت.»

وی توضیح داد:«مساله مهم این است که تلاش سازمان بورس در خصوص این صندوق‌ها این بود که ساختار صندوق‌ها بتواند به ساختار یک صندوق نرمال بدل شود یعنی مانند یک صندوق بخشی عمل شود لازم به ذکر است صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم در نتیجه تغییراتی که در ساختار آن‌ها رخ داده است در اصل به صندوق‌های بخشی تبدیل شده‌اند. ساختار این صندوق‌ها پس از اعمال تغییرات به صندوق‌های سهامی بخشی بدل شده است که در این صندوق‌ها مدیر صندوق اختیاراتی دارد و بازارگردان نیز در راستای تعدیل قیمت تلاش می‌کند.»

 

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.