تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 11:28
کد خبر : 12610

مدیر توسعه فناوری اطلاعات بورس کالا اعلام کرد:

راه اندازی سامانه سیمرغ در بورس کالا

راه اندازی سامانه سیمرغ در بورس کالا
اخبار پولی مالی- سامانه جدید عرضه با نام"سیمرغ" در راستای طرح جامع یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی به زودی راه اندازی و جایگزین تمام سامانه‌های قبلی می‌شود.

به گزارش اخبار پولی مالی به نقل از کالا خبر؛ برمک هوشیار با بیان اینکه طراحی این سامانه یکی از پروژه‌هایی است که در راستای طرح جامع یکپارچه سازی سامانه‌های عملیاتی موسوم به «سامانه سیمرغ» پیاده سازی شده که از لحاظ تکنولوژی و فرآیندی به طور ویژه ارتقا یافته است و به زودی جایگزین تمام سامانه‌های قبلی بورس کالا می‌شود.

برمک هوشیار افزود: این اقدام یک وحدت رویه در تمامی سامانه‌های عملیاتی به وجود می‌آورد تا همگی آن‌ها از یک ساختار شکلی و فرآیندی تبعیت کنند.

وی گفت: به لحاظ بحث مدیریت کاربران نیز مدیریت کاربران تمامی این سامانه‌ها یکپارچه شده و دسترسی سامانه‌های جدید از طریق سامانه sso یا همان درگاه ورود یکپارچه اتفاق می‌افتد که پیشرفته‌ترین تمهیدات امنیتی در آن لحاظ شده است.

هوشیار اضافه کرد: یکی از اتفاقات صورت گرفته در سامانه جدید عرضه، تغییرات تکنولوژی است به طوریکه در این سامانه از تکنولوژی ویندوز اپلیکیشن به وب اپلیکیشن تغییر رویکرد دادیم.

وی در توضیح جزئیات بیشتر این تکنولوژی اظهار کرد: در واقع در این حالت دیگر نیاز نیست کاربران اپلیکیشنی را روی سیستم‌های خود داشته باشند و به سادگی از طریق مرورگرها می‌توانند سامانه را به اجرا درآورند. همچنین این سامانه به لحاظ به روزرسانی و مباحث امنیتی، حرفه ای‌تر و پیشرفته‌تر از سامانه قبلی بوده و به لحاظ کاربری، علاوه بر ظاهری شکیل‌تر و به روزتر، سهولت استفاده از آن نیز برای کاربران بسیار بیشتر است.

هوشیار ادامه داد: علاوه بر ارتقای تکنولوژی و معماری سیستم، در داخل سامانه هم تغییرات مثبتی اتفاق افتاده است. به طور کلی دو نوع فرآیند عرضه در بورس کالا وجود دارد یکی Forward Auction یا همان حراج یا مزایده رو به جلو و دیگری Reverse Auuction یا مزایده معکوس است؛ در حالت Forward Auction پنج نوع فرآیند عرضه در این سامانه تعبیه شده که شامل عرضه عادی، حراج یکجا، عرضه املاک و مستغلات، کشف پریمیوم و معاملات نهایی کشف پریمیوم است و در حوزه Reverse Auction نیز معاملات مناقصه یکجا را داریم که تمامی این فرآیندها در سامانه جدید به صورت مجزا پیاده سازی شده اند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر امکان تعیین پارامترهای کالا نظیر نوع بسته بندی و درجه کیفی در سامانه جدید وجود دارد. این موضوع نیاز به تعریف نماد کالای جدید به ازای نوع بسته بندی با درجه کیفی جدید را مرتفع ساخته و به عبارت دیگر با استفاده از این قابلیت از تعدد نمادهای معاملاتی جلوگیری می‌شود.

وی افزود: قابلیت دیگری که بنا به درخواست عرضه کنندگان به ویژه عرضه کنندگان بزرگ و با توجه به رشد حجم و ارزش معاملات در سامانه تعبیه شده است، امکان همکاری با چند بانک به صورت همزمان به عنوان بانک عامل است، چرا که تا پیش از این هر عرضه کننده می‌توانست تنها یک حساب تسویه در بورس کالا داشته باشد، ولی در سامانه جدید این امکان تعبیه شده است که عرضه کنندگان قادر باشند به ازای هر عرضه، حساب تسویه مختص آن عرضه را از بین حساب‌های بانکی مختلف خود انتخاب نمایند و در واقع عرضه کننده می‌تواند به صورت همزمان با چندین بانک همکاری داشته باشد.

به گفته هوشیار در طراحی سامانه‌های جدید، سامانه‌ها به صورت سرویس گرا (Service Oriented) پیاده سازی شده اند؛ لذا در آینده این امکان وجود دارد که در قالب API این امکان را در اختیار عرضه کنندگان یا کارگزاران قرار دهیم که امکان ثبت عرضه را در اختیار داشته باشند و سامانه ثبت عرضه را به فراخور نیاز خود پیاده سازی نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که این سامانه قرار است به صورت یک مرحله‌ای جایگزین سامانه فعلی شود؟ گفت: اگرچه قرار است سامانه جدید بطور کامل جایگزین سامانه فعلی شود، اما در زمان راه اندازی ممکن است به شکل فاز به فاز جلو رویم. به این شکل که یک تالار به صورت پایلوت تعیین شود. اما به مرور و در یک بازه زمانی کوتاه این اتفاق برای تمامی تالارها رقم خواهد خورد و سامانه جدید بطور کامل جایگزین سامانه قدیمی IME Main خواهد شد.

اخبار پولی مالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.